Sabtu, 21 Jun 2008

Kegelapan Lautan


Assalamualaikum n a very good day...


"Atau seperti gelap gelita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak, yang di atasnya ombak (pula) di atasnya pula awan; gelap gelita yang tindih menindih, apabila dia mengeluarkan tangannya tiadalah dia dapat melihatnya, dan barangsiapa yang tiada diberi cahaya oleh Allah tiadalah dia mempunyai cahaya sedikitpun. Surah An-Nur: 40)


Konotasi drp ayat al-quran di atas menerangkan perihal keadaan dasar lautan. Dasar lautan yg kita ketahui sekarang ini(ramai yg sudah tahu) dimana ianya gelap gelita sebenarnya sudah di terangkan dlm Al-Quran 1400 tahun yg lalu. Tak terfikirkah kalian (yg bijak bestari) akan zaman itu di mana waktu itu tidak ada teknologi sehebat sekarang????


Selaian drp itu ayat di atas juga menerangkn bhw kewujudan atau kejadian ombak bukan shj berlaku di permukaan laut(air), namun di kedalaman air laut yg di panggil internal wave. Ombak ini berlaku akibat perbezaan ketumpatan atau kepekatan air laut mengikut kedalaman yg berbeza. Para saintis zaman moden hanya mengetahui perihal ini tatkala mengunakan alat pengimbas suhu, hal ini kerana internal wave ini tidak dapat dilihat menerusi mata kasar manusia.


That all lah, aku tau 2 perenggan nih pun belum tentu ramai yg baca sbb mula2 ja dah nampak terjemahan Al-Quran. Ya la mana la ramai org Islam yg tertarik ngan Al-Quran, sebaliknya org kafir pun suka kaji Al-Quran(so apa beza Islam n Kafir???) pikir2 kan lah...

Yg baca sampai bwh nih thanks...sbb anda sanggup membaca penulisan aku ini... :)

(ya aku emo tetiba sbb makin ramai org Islam sembang tak mcm Islam)

Aku insan biasa tak perfect mana pun.....

Tiada ulasan: