Selasa, 10 Jun 2008

Cerita Angan2 Mat Jenin ada Relavennya


Assalamualaikum and a very good day....

Sebenarnya aku mendapat idea utk tulis topik ni sbb ada kawan aku mengadu dia pernah diperli dan dikutuk lebih ganas dihina lebih kurang macam nih "itulah hang orang klau nak berjaya jangan asyik nak berangan(berimiginasi)".

Mungkin dia maksudkan berangan yang buang masa,tp lupakah dia bahawa sahabat dia nih seorang pelajar yang bijak juga kalu ikut result dia.

The point is, sebenarnya imiginasi kita merupakan sesuatu yang tidak seharusnya diketepikan, seumpama mimpi yg ada pendapat mengatakan mimpi bukan sekadar mainan tidur. Dalam Islam mimpi yang baik datangnya daripada Allah dan yang buruk itu akibat gangguan syaitan. Imiginasi kita berkenaan sesuatu akan membuatkan otak kita terfokus akan prihal benda yang kita nak buat tuh,ditambah plak ia akan menjadikan idea kita lebih kreatif. Aku pernah terbaca ada seorang pereka satelit angkasa NASA yang mendapat idea hasil daripada tidurnya dan sebenarnya ramai saintis,jurutera dan lain2 profesion yang mempunyai cerita yang sama.

Sedar atau tidak sebagai pelajar jika kita study sebelum tido(normal la tuh) tidur kita akan bermimpikan bendalah2 yang kita study sebelum tue, ini lagi dasyat kalau kita takleh nak selesaikan satu maslah atau time nak dekat2 exam.

Aku ada mmber yang mengigau time tido..so time dia tido aku sedang study..tahu apa yang berlaku dia mengigau sambil berkata2 akan persamaan matematik yg dia dan aku study sebelum tuh. Ikut pengalaman sendiri aku pun pernah mcm tuh dan agak selalu bila aku betoi2 fokus pada study....

So konklusinya amatlah tak wajar dan tak patut salahkan terus cerita angan2 mat jenin yang sebenarnya mmpu membawa minda kanak2 utk berimiginasi,yg penting berimiginasi akan benda yang bermanfaat...Allah tak cipta sesuatu th ngan sia2 so mimpi pun bukan lah benda yang sia2..ingat tuh...lagi satu hal, tido yang cukup amat penting..ingat

3 ulasan:

FLOY berkata...

imiginasi tu bagus..itulah salah satu fungsi kita berakal..

tapi yang tak best bile kita berimiginasi sesuatu yang possible tanpa usaha, sebaliknya duduk update blog (mcm aku)..haha

dan juga tak best bile digunekan untuk berimiginasi blue..gile..

lol2

Tanpa Nama berkata...

tapi yang tak best bile kita berimiginasi sesuatu yang possible tanpa usaha, sebaliknya duduk update blog (mcm aku)..haha
^
^
^ayat ko kat atas tuh mcm takda hubungkait"sbaliknya duduk update blog(mcm aku) apa kena mengenanya dengan ayat atas tu plak????
ya btul la tanpa usaha there is nothng we can change or do..

ahmad adzim berkata...

mmg btol 'tanpa usaha there is nothing we can change or do...'

bak kata pepatah mat saleh 'a journey of a thousand mile begin with a single step' so ape die 'single step' tue? imaginasi,angan2,mimpi dan yang sewaktu dengannya.dari situ lah datangnya semangat kemudian azam kemudian usaha kemudian hasil dan seterusnya...

kesimpulannya: sumenye penting,sumenye bersandar antara satu sama laen.

bak kata pepatah 'bersatu teguh,bercerai roboh'