Khamis, 4 Jun 2009

mulanya kawan, then???

Assalamualaikum and a very gud day...

kawan sememangnya menjadi sebahagian daripada hidup kita. musuh pula mmg tak mampu diduga. bendalah yg aku nak sembang2 kali nih pasal kawan yg bertukar menjadi gajah...hahaha(aku buat lawak skit) i mean mmber yg bertukar jadik musuh (atau org yg kita dah tak rapat mcm asal). atau pun sebaliknya.


sahabat baik(jgn slah ertikan plak)

dlm hidup nih mmg byk benda yg kita tak duga, esp. dlm perhubungan. apa yg aku nak ckpkan ialah kita pasti pernah melihat situasi(bukan mcm lgu bunkface @ pamunkas bak kata mmber aku yg tau sebut ja nama band nih). keadaan dimana mmber baik atau asal nya mmber lalu bertukar jadik dingin tak beramah mesra mcm dulu atau lebih buruk jd musuh.


jom meh ikut cerita aku. aku pun pernah lalui bendlah nih. since skolah g pun. mmber yg sgt aku percayai akhirnya bertukar jadik naga lalu menelan aku. begitu gak lah disebaliknya. makhluk tuhan yg asalnya aku tak rapat tp last jadik mmber baik. di alam dunia yg demandkan pemerahan otak tahap maksimum dan imiginasi berpaksi (yakni universiti) tetap berlaku perkara yg sama, but not to me la. among my fren act.

ada yg asalnya sangat kamcheng (bukan sejenis nama cina) tp di akhir pengajian mula berkonfik lalu declare pihak berkecuali. mereka jarang bertegur sapa apatah lagi bermesra(dpend pada imiginasi anda). apa yg aku lihat persengketaan ini berlaku acap kali berpunca dr perihal yg remeh namun masing2 tidak meluahkannya, lalu tatkala mental dan emosi berReformasi, fizikal mula menterjemahkan kpd realiti. mereka mula bersikap dingin. namun ada gak kes yg bila bersemuka, bersuara dan musyawarah, perkara tuh makin truk dan parah.



siapa saja tak suka bila kehilangan mmber yg dulu asalnya baik ngan kita. tp mcm aku ckp, masalah dtg tak diduga. bg aku klu masalah mcm nih bertandang, kita sebaiknya selesai secara face 2 face, ya mmg payah nak buat. tp apa lagi cara yg baik selain bermusyawarah(berbincang).



sbg mmber kita sebaiknya fikirkan kembalik perkara2 baik n positif sewaktu awal2 berkwan. mmg kita semua nih tak sempurnya, kekedg ada ja hal2 yg kita atau mmber buat yg menyakitkan hati atau menguris jiwa. tp bak kata pepatah sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula mmber2 sekeliling(aku ubah skit).

mmber di waktu suka senang dicari, tp waktu duka sukar sekali ditemui...
apa2 pun bg aku plg pnting kita kena la bertolak ansur..
"tak mustahil org yg kita benci akan jadik mmber baik..dan gak sebaliknya"

3 ulasan:

~~ dHiA aDiLaH ~~ berkata...

waaa....leman....kenapekah gmbr aku yg anda pilih menjadi hiasan?

ni ley mintak royalty nih!!

hahaha =p

Azizal Adnan berkata...

leman mmg nak kena belasah nie..

Tanpa Nama berkata...

mslh dtg tnpa d duga..
sume mslh ad solution nye
so, kita kne bjk tngani mslh tu